Friday, August 3, 2018

Notre Dame van Reims en wat opgestoken kaarsjes

Maria wordt gekroond als koningin
De Kathedraal van Reims is een belangrijke plaats voor de pelgrim zowel naar Santiago de Compostella alsook voor hen, die Rome als einddoel hebben zoals ik. Vanaf nu heet mijn route de Via Francigena. ofwel de Weg der Franken. Ik volg de route dankzij Ben Teunissen een gepensioneerde leraar Tekenen en schilderen, die deze eeuwenoude weg heeft beschreven in de serie
De weg der Franken ( deel 1 t.m. 4 )  Zijn boekjes worden opgefleurd door de aquarellen, die hij onderweg gemaakt heeft. Ik heb gekozen voor een dagboek en een blog.
Jullie vragen je natuurlijk af, waar ik mijn zieleroerselen ( Naast vriendin ) kwijt kan. Dagboek dus.
In mijn blogs schrijf ik in algemeenheden en heb de techniek ontwikkeld om soms wat kort door de bocht te zijn, zodat ik daar dan later op terug kan komen. 

Vandaag heb ik de tijd genomen bij temperaturen van ruim 36 Celsius om de koelte van de kathedraal op te zoeken. Een kathedraal is een bisschopskerk. Letterlijk een bisschopszetel.
De kathedraal van Reims is rijk aan versieringen.
De Middeleeuwer kon meestal niet lezen of schrijven. De kathedraal is daarom een soort stripboek, waar deze aan de hand van de beelden het verhaal dat hij eerder gehoord heeft kan lezen en herkennen.
Ik heb eerder een studieweek gehad in de Kathedraal van Chartres.  Deze is zo mogelijk nog mooier dan die van Reims.


"Bliksemafleider  "buitenkant kathedraal voor kwade djin 's

Idem

Bovenstaande demonische Jeroen Bosch-achtige figuren vind je bij alle middeleeuwse kerken. Zie ook de St.Jan in Den Bosch.
Waarom demonen aan een kerk ?  Simpel om de boze geesten af te schrikken zodat ze de kerk niet in durven te komen.
Je moet het maar weten.
Er valt zoveel te vertellen.  Er is 100 den jaren gebouwd aan deze kunstwerken van devotie en uiting van rijkdom van de heerser.
Ik vind het altijd een voorrecht om in een kathedraal als Reims te mogen zijn. Ik steek ook regelmatig een kaarsje op bij een heilige. Soms om anderen tot steun te zijn en soms om hulp te vragen voor mezelf.

Engelen verwelkomen de bezoeker in het voorportaal..

Inmiddels heb ik 800 km gelopen in ruim een maand tijd. Dat is plm 26 km per dag,
Het gaat goed met me. De 13 kg bagage voel ik nauwelijks meer.
De grootste zorg is de hitte. Tot nu toe heb ik veel beschutting van bomen gehad. De komende tijd gaat de reis door de graanvelden van het gebied van de Marne. Ik zie daar wel tegenop. Vandaag was het 36 graden in Reims.

Kaarsje 1 :

Ik denk, ondanks de hitte na over de zin van mijn leven. Ik kom er niet goed uit. Ik heb zelf geen kinderen. Ik had ze graag gehad. Ik realiseer me goed, dat ik vanaf de zijlijn lekker pseudo wetenschappelijke filosofische praatjes kan verzinnen. Mijn hoofd staat eigenlijk nooit stil. 
Stel , dat ik zelf kinderen had gehad en ze gedragen zich  precies anders dan wat ik denk voorgeleefd te hebben en waarin ik geloof.
Hoe zou ik daarmee omgaan ??? Een vriend van me zei vandaag nog.  Geef je kinderen onvoorwaardelijke liefde en wat voor mooie bloem daaruit komt: Laat je verrassen.
Bang om de verantwoordelijkheid voor het opvoeden van eigen kinderen ( ook dat vraagt moed ! ) te nemen wat resulterende in naar wat later bleek ongewenst kinderloos zijn. Dat is mijn verhaal.
Gelukkig kan ik de zon bij anderen in het water zien schijnen. Ik hou van kinderen. Positieve herkadering: het grootste gevaar voor wereldvrede is ruimtegebrek voor mens en ook dier.
Kortom zonder er dus zelf bewust voor gekozen te hebben maak ik ruimte voor de ander.

Kaarsje 2 :

Ik denk ook na over mijn werkleven. Het grootste deel van mijn werkleven heb ik gewerkt met zoals dat heet kwetsbare groepen. Cynisme is een van de grootste vijanden van dit werk.
En je houdt cynisme bijna niet buiten de deur. Hij staat bijna dagelijks aan je deur. Je kan hem nauwelijks tegenhouden. Je kan wel aan hem vragen om het pand weer te verlaten door jezelf te blijven scholen ! Heb ik altijd gedaan. Prachtige methodieken geleerd.

De leukste: De OEN methode Open eerlijk en Naief/ Nieuwsgierig = Laat je om de tuin leiden en laat OMA ( oordelen meningen en adviezen ) thuis.  Dan kom je nog eens ergens in plaats van het overbekende met veel machtsvertoon  tegen elkaar in gaan staan te blaffen.
Een goed gesprek is de kunst van het open vragen stellen.
 "Wat heb je gedaan om het op te lossen ? Of wat zou je kunnen doen ? "

Toch merkte ik op het laatst hoe zwaar het werken met kwetsbare groepen is. Ik maakte veel gebruik van de humor van het moment, maar toch. Ook ik werd cynisch.
Er wordt gezegd, dat de maximale houdbaarheidsdatum voor dit soort werk ( zeker in dezelfde soort functie ) 7 jaar is.  En zonder dat je scholing volgt nog veel korter zelfs.
Ik ben het daar wel mee eens. 

Spelevaren op een van de verbindingskanalen in het stroomgebied van de Marne.

Kaarsje 3  ( Dankbaarheidskaarsje ) :

De hedendaagse westerse mens,  heeft een zoveel welvarender leven dan de rijksten 100 jaar geleden.
Ik realiseer het me vaak. De vroegere pelgrim reisde zonder geld of bankpasje.

Ik vind het heerlijk om naar Rome te lopen. 
Tot later.



1 comment:

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...