Wednesday, August 1, 2018

het land van Asterix en Obelix



Maretak
Vandaag toch weer 27 km gelopen. Dit keer langs het Canal des Ardennes, die de Meuse ( Maas) en de Marne met elkaar verbindt.
Dankzij de schaduw van de bomen heb ik het ook vandaag weer overleefd.
Ik zag voor het eerst de Maretak zo talrijk ( Mistletoe Engelse naam ).
Van de maretak werd door de Kelten ( Asterix en Obelix)  magische drank gemaakt door 
de priester/ druide van hun Keltische religie. ( Ja er waren vroeger meer religies dan welke nu elkaar de koppen inslaan ..)
Veel religies zijn zo goed als uitgestorven, zoals de Keltische en ook de Griekse mythologie is in feite een uitgestorven religie. En zo zal het ook de hedendaagse religies vergaan. Ook het Christendom en de Islam gaan eens uitsterven. Ik vind, dat wel een prettig idee.
Nieuwe tijden vragen om nieuwe vormen van religie.
Mijn moeder volgde in haar jonge jaren een cursus Esperanto. Dit was een geconstrueerde taal, die de nieuwe wereldtaal had moeten gaan worden.
Ik vraag me af of je op de "tekentafel " ook een wereldreligie zou kunnen ontwerpen.
Je kan dan het beste van alle huidige religies bij elkaar voegen. Het in mijn ogen idiote idee, dat veel religies in zich hebben, dat ze de enige ware leer verkondigen is daarmee opgelost.

Terug naar de Kelten.
De priester heette bij hen : druide.
Etymologie is het deelgebied van de taal, welke de herkomst van woorden bestudeert.

Druide leidt naar Tree . ( de heilige boom waar de maretak in groeit )
Ook True. Waarheid is afgeleid van druide . De Druide sprak als wijze immers de waarheid.
Ook ons woord Trouw komt er vandaan. Een trouwring is een cirkel maken rondom de waarheid.
Elkaar vasthouden met de tree/ true in het midden. Een gouden ring is ook een cirkel.
Zomaar wat bespiegelingen.

Wandelen in de hitte. Dat valt best mee. De kunst is het om zo vroeg mogelijk te vertrekken en eventueel een siesta te houden.
Uitgedroogde klei
Voor de dieren is de huidige droogte een ramp. Ik heb al veel dode dieren gezien onderweg. De mollen zijn hopeloos verloren met deze droogte en ga zomaar door.
Bij het Journaal ergerde ik me altijd al aan de hedonistische zonneaanbidders-toon van de weermannen en vrouwen. De natuur kan niet zonder regen. Met de huidige droogte mag ik aannemen, dat het weerbericht nu niet nog steeds roept : "Morgen weer een stralende dag met veel zonneschijn... 

Graansilo aan het Canal des Ardennes.
Deze streek is de graanschuur van Frankrijk

Ik vertaal dit beeld in :
Het heilige moederschap
Nog een gekke gedachte, die bij me opkwam.
Als er in de mensheid 75 jaar lang geen kinderen meer geboren zouden worden. Dan sterft de mensheid uit. 75 jaar is een erg korte tijd. Zou dat het zijn. We zijn bang om uit te sterven ?
Voor de goede orde. Lambert houdt van kinderen. Prachtige wezens.


Schoenen met mos begroeid van zoon van Daan & Els.
In hun paradijs heb ik zoals gepland een heerlijk dagje  meegeklust in de tuin.
We aten in hun favoriete restaurant.
Wat betreft de stijl van  eten en drinken onvergelijkbaar met de Hollandse modus. 

Ik verheug me op de kathedraal van Reims. Dat is een juweel van devotie en kunst. Morgen kom ik er aan. 
Ik ga een gids zoeken, die me de verhalen gaat vertellen. De meeste kathedralen zijn gebouwd op heilige grond. Dat wil zeggen , dat op die plaats er ook al voor-christelijke heiligdommen waren.
In dit geval een Keltisch heiligdom. Het Keltisch geloof was zo slecht nog niet.

Ik zie mezelf wel als  religieus. Maar dan wel bevrijd van Dogmatische ervaringen. Ik bedoel natuurlijk Traumatische ervaringen. Of zou dat hetzelfde zijn ?

Aan het ontbijt met de zusters van Tshumbe ( Zaire )
die op retraite waren in de abdij van Leffe.
We aten in stilte .
Mooie mensen !






No comments:

Post a Comment

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...