Wednesday, August 8, 2018

Boerenleven

no guts no glory
Bovenstaande foto is het panorama van de afgelopen dagen voor me. plm 70 km wat men hier noemt Romeinse wegen. Klinkt goed en historisch maar de werkelijkheid is meer hysterisch en depri dan dat.
Gelukkig heb ik mijn brein nog die ondanks de hitte ( of juist dankzij ? ) de ene gedachte na de andere weet te produceren. Ik heb van mijn coach geleerd om me niet te identificeren met mijn gedachtes.
De-fusie noemt hij dat. Zie "De valstrik van het Geluk "van Russ Haris. Kortom ik ben geen genie.

Na Vivianne de 76 jarige Champagne boerin met 7 ha. bruisende champagne-wijngaarden, (Dat is zelfs redelijk veel  ) ontmoette ik Rene en Nicole Pelouard. Hun zoon heeft achter hun boerderij gebouwd en heeft het akkerbouwbedrijf voortgezet samen met een neef. Ze bezitten en bebouwen plm 120 ha. Dat is in deze streek gemiddeld. Landbouwmachines/ traktoren ( ook in Nederland ) kosten al gauw rond de 60.000- 100.000 euro.
Kortom ik wandel in een groot agrarisch gebied. Een van de belangrijkste van Frankrijk.
Het was goed toeven bij hen na een "lijdensdag" Romeinse wegen...

Gisteren was ik ben 4 generaties Martin te gast.

4 generaties Didier et Odile Martin
Dat was een heerlijk koel bad na een van de zwaarste dagen tot op heden. Vanaf het eerste moment voelde ik me opgenomen in hun leven. Het manneke Jean-Luc met bal sliep deze avond als een roos, want we hebben bijna onafgebroken gespeeld. Hij kon er geen genoeg van krijgen : alle aardappel-sorteermachines en maten tractoren kwamen voorbij in kinderspeelgoed-formaat.
Odile achterin op de foto naast haar moeder had heerlijk gekookt. Zoals ik al eerder opmerkte de Franse eetcultuur vind ik van een andere orde dan de Nederlandse. Al hebben we wel een inhaalslag gemaakt.
Boerenzoon Didier ( helemaal links op de foto 53 jaar jong ! )  bestiert samen met zijn neef meer dan 300 ha akkerbouw. Veel aardappelen maar ook suikerbiet en natuurlijk granen zoals tarwe en gelukkig ook gerst  ( daar wordt bier van gemaakt )
We hebben fijn gepraat. Ik heb ooit de Middelbare Landbouwschool gedaan en weet net genoeg om hem de indruk te geven, dat ik er verstand van heb. Hij was zo eerlijk om te zeggen, dat hij slechts boer is kunnen worden dankzij het feit, dat zijn ouders al boer waren. Anders is het onbetaalbaar.
Tevens is het zo, dat als je als burger boer wilt worden , dat valt niet mee.  Ik heb ervan gedroomd. Het bleef naast de MLS ( dankzij mijn vooropleiding in 1 jaar ) bij dromen.

Mocht ik ooit een dochter hebben gehad had ik haar graag Pagan genoemd.  Pagan heeft een relatie met Paysanne wat boerin betekent. De boerenstand was ( en is ) in onze standenmaatschappij altijd een aparte stand geweest.
Boeren( kinderen) zijn altijd harde werkers ( no matter what ) . En verder zijn ze ondanks de belasting die ze moeste betalen aan de heerser van het land, redelijk onafhankelijk gebleven.  Ze voelden zich minder verplicht om zich de religie van de heerser aan te meten dan de middenklasse waartoe ik behoor. Ze hadden toch wel eten . Tegenwoordig heeft de boerenstand een machtspositie verworden middels de C van het CDA/ CDU ( etc ) Dat is niet wat ik bedoel. Ik heb het over de Keltische cultuur, waarbij  de natuur een centrale plaats innam in de religie.
Wie weet is , dat wat de natuur en de boerenstand nodig heeft: verbinding maken met de natuur ?
Pagan betekent : vrije vrouw. Dat is hetzelfde als heiden. Een geuzennaam voor mij.
Ik vond het heerlijk om een paar dagen tussen de boeren te zijn , die zich in bovenstaand krachtenvelden begeven. Natuur en Economie.


Aangebeld : Ik vroeg of meneer Mechant ook thuis was.
Ik kon nog net op tijd wegkomen..
Komende nacht slaap ik in een bed van het plaatselijk psychiatrisch ziekenhuis in Brienne le Chateau.
Ze hebben een leegstaand pand van hen ingericht voor pelgrims ( pelerin in het frans )
Weer een nieuwe ervaring. Stijl jaren 50 vorige eeuw. Ik betaal 10 euro deze keer. Dat is geen geld voor zulk een unieke ervaring. 
Een heel huis voor mij alleen.( Ik kom opvallend weinig mede-pelgrims tegen onderweg.)
In het dorp zag ik diverse psychiatrische patienten rondlopen.
Gelukkig herkenden ze me niet als een van hen. Ik had in een eerdere blog melding gemaakt van wat stoornissen van mij. Ik ga zeker niet terugkomen op mijn stoornissen in dit blog. Te genant. Ik wil namelijk gewoon ongestoord verder naar Rome. De paus heeft nog niet gereageerd op mijn oproep om mee te denken over de fusieplannen om een nieuwe wereldreligie ( Chrislam ) te stichten. Ik zou ook niet meer terugkomen op Chrislam. Doe ik dan ook niet.
De paus van het koninkrijk in de Atlas  ( tevens koning ):  Hij schijnt te hebben aangegeven, mocht het tot een afspraak in Rome komen,  dat hij er graag bij wil zijn. Lijkt me fijn.

Boer Rene( zie boven)
liet me de kerk en het beeld: St. Jean Baptiste  zien,
waar hij en zijn vrouw de sleutelbewaarders/ schoonmakers van zijn.
Niet gedateerd ( wel oud )

Brienne le Chateau heeft ook een Napoleon Bonaparte museum . Hij heeft hier langere tijd gewoond.
Ik lees net, dat Napoleon aan de macht kwam vanuit de chaos van de Franse Revolutie.
Heel veel familienamen hebben we te danken aan Napoleon. Hij voerde namelijk het Burgerlijk Wetboek in waarin alle Nederlanders zich dienden te registreren met hun familienaam. Vaak werd gekozen voor de naam van hun beroep : Bakker/ Smit etc. Veel families hadden al namen. Die hielden ze gewoon.

Wat mij al jaren bezighoudt betreffende deze periode, zijn de drie kleuren van de Franse revolutie.
Vrijheid  ( Wit )
Gelijkheid ( Blauw )
Broederschap. ( Rood )

Ik zie in onze samenleving namelijk dat deze drie kernwaarden uit elkaar gerukt worden.
Volgens mij zijn ze onlosmakend  met elkaar verbonden. 
Vrijheid zonder broederschap is een vorm van egoisme zonder weerga.
Wat een toeval, dat de kleur wit is. 
Ik heb een tijd binnen de antroposofie gewoond. Prachtige tijd. 
Zij zeggen het heel mooi :
Vrijheid        =  geestesleven. Vrijheid in het denken. 
Gelijkheid     =  rechtsleven . De wettelijke regelingen
Broederschap =  economie / eerlijke handel en solidariteit met de zwaksten.

Als de vrijheid van de een ten koste gaat van de ander ( broederschap )  dan dient de objectiviteit van de wet ( gelijkheid)  te corrigeren.
Vind ik mooi. 
Volgens mij voldoen de kernwaarden van de Franse revolutie nog heel goed voor onze tijd.
In elk geval vormen deze waarden belangrijke richtingen van waaruit ik mezelf ontwikkel ook op deze reis.


Richting ( veel mooier dan dogma of wet )
We zijn maar gewoon mensen.
Dezer dagen hoop ik in Clairvaux aan te komen. Bekend van Bernardus van Clairvaux.













1 comment:

  1. Weer en mooi verhaal, Lambert. En morgen oppassen, want die Bernardus van Clairveaux was in zijn tijd wel een engerd.....

    ReplyDelete

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...