Wednesday, July 18, 2018

van wel-vaart naar wel-zijn

Thanks Kim sending me this.

In mijn inleiding geef ik aan, dat er een aantal beweegredenen voorbij gaan komen.
De titel van deze blog is er een.
Ik ben een allesetend varkentje, die altijd op zoek is naar kicks.
Zelfs nu ik deze reis maak, die bedoeld is als een "weg naar binnen " Sorry volgers, die een plaatjesboek verwachten van alle " Notre Dame 's; Musea; planten en dieren, die ik onderweg tegen kom. Dat is niks voor mij.
Engel temt kicker 

         
Wilde chicorei



"Romeins" Limburge Boerderij
























Het mooiste tot nu toe : Mensen ontmoeten !!!
Opvallend blijft :  " Al het persoonlijke is universeel " Ieder mens heeft moeilijke periodes gekend.
Er samen over praten is een : Feest van herkenning. Zeker als 2 vreemden elkaar ontmoeten.

Gisteren realiseerde ik me , dat ik intens kon genieten van een appel; de smaak van water en een beker gewone Yoghurt zonder toevoegingen. Er gebeurt dus wel wat.
Ik ben dus wel degelijk op weg naar welZIJN.
De Nederlandse taal heeft er een prachtig woord voor : VOL- LEDIG.
Het is vol en ledig tegelijk.  Een echt ZEN woord dus. Gewoon Nederlandse taal !!!
De  vrije beschikking krijgen tot de sleutels van mijn volledige hart. Daar loopt Lambert voor.

Symbool van de Pelgrimstocht naar Rome.



Vanaf nu : Buitenlander

Na de afgelopen weken door mijn eigen witte middenklasse "background " te hebben gewandeld en verteld, ben ik nu in Luik aangekomen.
Luik is een multiculturele stad met een opvallend grote populatie mensen uit de voormalige Belgische kolonies. Franstalige migranten uit Afrika ( en dat zijn er velen ) hoeven hier geen taaltoets te doen.
Ze zijn er en komen in grote getale. Het verschil in wel-Vaart is te groot. Daar helpt geen muur aan.

Luik is ook de stad van St. Lambert.  Heb er een rustdag van gemaakt. Was nog niet eerder in Luik.
St. Lambert was vanuit de ogen van nu,  een Orthodoxe Christelijke "Jihadist ", die door trouw te blijven aan zijn geloof door de koning ter dood gebracht werd. Hij was bisschop van Luik en wilde de 2e onwettige echtgenote van de koning en haar zoon Karel Martel niet zegenen...

Nog wat schilderijen uit het museum voor Moderne Kunst.


Rene Magritte
Robert Delaunay


                                               
Kees van Dongen

En van onderweg gisteren.

Vrijgemaakt pad door maisveld
Wel doorlopen dus




Luna. Lieve hond van jong stel waar ik in Eijsden sliep.
 











1 comment:

  1. I enjoy both thinking about you walking and reading your blog Lambert, Love Jean

    ReplyDelete

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...