Tuesday, July 24, 2018

Kairos ontwaakt in mij ( Hoe het met mij gaat )

De abdij van Leffe
Hoe gaat ' t met Lambert ?  Deze vraag wordt me door enkele volgers gesteld.
Allereerst ben ik er nog lang niet. Het jagen zit in mijn bloed. Doelen halen. Rome halen.
Eerder genoemde manische verstoringen. Knallen. Dat is Chronos. Het gevecht met de tijd. Presteren.
Dit is inderdaad een van de beweegredenen van deze reis. Om Chronos wat minder dominant te laten zijn in mijn leven en Kairos welkom te heten. Leestip:  Joke Hermsen.
Het is vakantietijd. Dat is feitelijk ook Kairos-tijd. De tijd van de lege ( vakante ) agenda 's.

Gisteren 40 km gelopen.( Over Chronos gesproken !)  Kwam zo uit i.v.m. deze rustplaats in de Abdij van Leffe ( Binnen de abdij is geen bier te krijgen overigens ) Het eten gebeurt in stilte. 

Het alleen lopen bevalt me prima. Genieten van de Meuse ( Maas ) die zich kronkelt door de Belgische Ardennen. Ik praat af en toe met een paar koeien en paardjes. Ze vinden mijn verhalen prachtig.

Mijn voeten
Gisteren onderweg realiseerde ik me hoe belangrijke gezonde voeten zijn. Zeker als je grote afstanden loopt. Maar ook in het dagelijks leven. Mijn vader leerde me al vroeg het belang van een goede schoen. " Een gezonde schoen mag best wat kosten, het hele lichaam steunt erop." zei hij altijd. Als ik sommige mensen zie op wat voor schoenen ze lopen.....denk ik vaak aan mijn vader.
Ik moest ook denken aan de verhalen uit de tijd van Jezus en de voetenwassingen. De voeten werden besprenkeld met kostbare olie en gemasseerd. Zij wisten, hoe belangrijk gezonde voeten zijn !
In vroegere tijden was het heel gewoon dat mensen honderden km 's te voet aflegden. In onze tijd en Westerse samenleving is wat ik nu doe bijzonder. In andere delen van de wereld en in vroegere tijden is het het normaal.
Ik zorg goed voor mijn voeten. Ik masseer ze dagelijks met olie ( Dank je Annemieke voor deze tip ).
Johan vertelde me dat Johann Sebastiaan Bach enorme afstanden aflegde in zijn jonge jaren op weg naar een sollicitatiegesprek als organist in een nieuwe Kerkgemeente. Onderweg was hij straatmuzikant voor eten en drinken.

Ik kreeg ook een tip van een mede-wandelaar. Wandelingen ( een filosofische gids ) van Frederic Gros. Hij schrijft, dat beroemde filosofen veel wandelden. Hij noemt Kant; Rimbaud ; Nietzsche en niet te vergeten Mahatma Gandhi )
Kortom: Het gaat goed met me. De reis is nu al geslaagd ! 
Rome is echter nog ver. Lichamelijk ongemak kan echter zomaar het einde van deze mooie reis betekenen. Dat realiseer ik me maar al te goed.
Tip voor de werkers, die deze blog lezen. Als je binnen een uur wandelen van je werk woont. Ga wandelen. In alle andere gevallen pak de fiets. Het helpt echt om Chronos te temmen en Kairos te ontmoeten in jezelf.

Nog wat over de hitte onderweg. Ik zorg dat ik om uiterlijk 07.00 uur aan het lopen ben. Zodra het dan echt heet wordt, heb ik het langste stuk er al opzitten.


La Meuse  bij Dinant 

Kunstwerk in Namur / Namen
                                          
                                                Vriend Gerrit-Jan 2 op doorreis  bezoekt Lambert in Namur.
                                                    We hebben bijgepraat.




No comments:

Post a Comment

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...