Monday, August 13, 2018

Vogelvlucht plus praktische tips

De weg is het doel
Deze kwam ik vandaag tegen. En dat terwijl ik al 7 weken aan het lopen ben met ruim 1100 km in de benen. En dan zegt deze foto: 495 km Amsterdam en nog 1600 km naar Rome.
Even ook voor de verbaasde blogvolgers aan het rekenen geslagen :
Allereerst heb ik het Pelgrimspad gelopen. Dat maakt een slinger door Nederland om via Maastricht de Maasvallei te volgen richting Reims. Prachtige goed beschreven tocht.
Vanaf Reims volg ik de Via Francigena. Deze route is gebaseerd op de door bisschop Sigeric  beschreven weg, die hij rond het jaar 900 aflegde van Canterbury naar Rome. Vanaf Reims loop ik in zijn voetsporen.
Ook deze tocht verloopt niet in vogelvlucht. Vanuit het boek van Ben Teunissen 1900 km vanaf Maastricht.Tot Reims beschrijft hij ook  En van Utrecht naar Maastricht kom ik op 425 km. Dan kom ik op een totaal van 2325 km.
En volgens mijn berekening kom ik op 2700 km. Ik meet met de stappenteller. Kortom alles wordt meegerekend. Kortom kan het toch wel aardig kloppen.

Prachtig beeld. Vogelvlucht . Doet me denken aan dat lied over Berlijn en dat de vogel vliegt van Oost naar West. Ik vind dat nog steeds een prachtig lied.

Ik was al vroeg in Landres. Een mooie oude stad in de Haute- Marne. Toch 25 km in de benen. Heb net mijn rechterbeen ingesmeerd met  een spierverwarmende zalf.  Het gloeit helemaal nu.
Kortom natuurlijk zijn er pijntjes hier en daar. Soms voel ik het mogelijk opkomen van een blaar aan een van mijn voeten. Ik stop direct en doe de schoen uit en verzorg de voet met deze olie. Annemiek heeft er de 4 daagse mee gelopen. Het legt een olie-filter over je voeten= geen blaren. Gouden tip.
Tip van pedicure Annemieke 
Een ander inmiddels onmisbaar onderdeel van deze reis zijn mijn Leki- stokken.
Me and my Leki 's 




De 4 voordelen  ( ik citeer Johan )
1. Je duwt de stok tegelijkertijd af met de voet, die de loopbeweging voorwaarts maakt. Eigenlijk vergelijkbaar met veren in je schoenen !
2. Als je lang loopt dan worden je handen dik, want ze hangen er de hele tijd maar een beetje bij. Als ze de stokken vasthouden: probleem opgelost want je geeft je  handen wat te doen.
3. Je loopt met een rugzak. De mijne weegt plm 13 kg. De natuurlijke neiging is, dat je gaat zwoegen; krom lopen. De stokken dwingen je om rechtop te lopen. Minder kans op uitval i.v.m. rugklachten.
4. Ze geven extra steun als je klimt of daalt. Minder kans op vallen.



Kortom: Ik ben helemaal om. Is helemaal niet een oude mensen ding. Is gewoon slim om bovenstaande cadeau 's uit te pakken , mocht je van plan zijn lange wandelingen te gaan maken.
               
Morgen richting Besancon waar ik aan het einde van de week hoop aan te komen.
Ik ben veel alleen op deze tocht. Ook ben ik vaak de enige gast in het pelgrimsverblijf. Kortom blij, dat Debby en Eveline me in Bresancon komen opzoeken en een stukje met me mee gaan lopen.

Ik ga proberen minder met mijn blog bezig te zijn de rest van de week en ook met on line zijn.
Een beetje meer naar "binnen " gaan dus.

Nog zo'n mooie plaatsnaam. 










1 comment:

  1. Leuk om wat meer te horen over je praktische problemen en oplossingen! Tot zondag! 😘

    ReplyDelete

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...