Sunday, July 15, 2018

Mopje plus fietstochtje Rolduc

Na de beproeving van het lezen van mijn vorige blog kies ik ervoor  op advies van mijn vriendin om het nu wat luchtig te houden deze keer  om niet al mijn volgers kwijt te raken..

Het is zondagmorgen. Vanmorgen 2 weken geleden ging ik samen met Johan op weg.
Het vertrouwen in de goede afloop is gegroeid de afgelopen 2 weken.
Dank ook aan GJ,   waarop ik gedurende de week dat hij met me meeliep,
een aantal essay' s geoefend heb.


Vriend GJ luistert naar een van mijn essay's 

Straks loop ik naar Gulpen.

Mopje van Loes.
Er zat een man in de trein en die zat de hele tijd met zijn vinger in zijn mond te roeren.
Een jongedame ( waarschijnlijk een dochter van Loes ) kon zich niet langer beheersen en vroeg aan de man waarom hij met zijn vinger in zijn mond aan het roeren was. Een gedurfde vraag gezien de associaties die dit op kan roepen.
De man zei : "Ik ben nogal kort van memorie. Op deze wijze weet ik, dat ik in RoerMond uit moet stappen. "  De jonge dame antwoordde : " Wat fijn , dat uw reisdoel niet Gulpen is.

Gisteren rustdag. Op de fiets naar Rolduc. Heb ik 2 van de 8 jaar op kostschool gezeten.
Inderdaad ik heb het HBS -B diploma gehaald .
 ( Mijn keuzevakken op Rolduc waren: Tafelvoetbal/ tennis; biljarten; pleintjesvoetbal; arthouse filmclub en stijldansles met Truus. Dat was een keer per week. De heren moesten steeds een plaatsje doorschuiven. Dat deed ik netjes totdat ik bij Truus aangekomen was.)
Normaal doe je de HBS in 5 jaar. Maar die mensen hebben niet zoveel extra keuzevakken gevolgd.  Ik heb er 8 jaar over gedaan verdeeld over 3 verschillende kostscholen. Het verhaal van mijn puberteit:  Negatieve aandacht is ook aandacht.

Ingang naar het internaat
                             






Plafond schilderingen kloosterkerk. 

Op Rolduc is de mijnbouw begonnen in Limburg. In de 12e eeuw begonnen arme sloebers en monniken de " brandbare aarde " uit te graven. De steenkooladers lagen op deze plaats aan de oppervlakte.
Ik vond het een mooie ervaring om als vreemdeling ( pelgrim ) terug te keren op Rolduc.
En kon nu pas de enorme schoonheid ervan zien. Cultureel erfgoed buitencategorie.
Ook hier wordt nu Kloosterbier gebrouwen. Dat was toen ik er op kostschool zat nog niet.. ( Misschien maar gelukkig ook )
Ruim 50 jaar heb ik nodig gehad om er naar terug te keren.
Meer weten over de geschiedenis van Zuid- Limburg ( de Oostelijke Mijnstreek ) .
Lees:  " Het Geluk van Limburg " van Marcia Luyten.
Ik heb van de eerste tot de laatste bladzijde genoten van dit boek.


No comments:

Post a Comment

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...