Monday, October 1, 2018

mijn draakjes

De 7 ondeugden
De Dome van San Gimignano
stadje in Toscane
Unesco werelderfgoed

Degene, die deze blogs tot nu toe het best gevolgd heeft ben ik logisch natuurlijk zelf.
Ik merk, dat er toch wel lijn in zit.
Namelijk, dat ik er achter gekomen ben tijdens de pelgrimage, dat het nauwelijks zin heeft anderen de les te lezen middels religie dan wel anderszins.
Wel bieden deze oeroude zelf-management-modellen prachtige metaforen/ mythen/ verhalen om onze eigen draken te temmen.
Ik moest hierbij denken aan "Als je begrijpt wat ik bedoel " met Olivier B. Bommel en Zwelbast.
Zodra Olivier B. Bommel Zwelbast lief benaderd is Zwelbast een knuffeldraakje.
Zodra hem dat niet lukt wordt Zwelbast angstaanjagend groot.

Dit is de ontdekking van deze reis. Laten we lief zijn voor onszelf en de 7 ondeugden krijgen kans omgevormd te worden tot deugden.
Ontmoeting met Willemijn
Prachtige gesprekken voor het eerst sinds lange tijd
in het Nederlands
Willemijn vertelde me over Eckhard Tolle en het pijnlichaam.  ( painbody )
We lopen allen trauma's op in ons leven en elk trauma is een Zwelbast. 
Zodra we niet aardig zijn  voor onszelf wordt Zwelbast een enorme draak en van kwaad tot erger.
Anderszins kunnen we onze draken/ ondeugden dus omvormen tot deugden.
Mijn buurvrouw had een schilderij gemaakt van haar draakje, waarin je ziet hoe ze een prachtig bedje had gemaakt waarin haar draakje lekker werd ondergestopt. Prachtig beeld = verzorging van "painbody"
Feitelijk dient alle therapie en ook religie vanuit dit oogmerk beschouwd te worden (m.i )
Religie is een zelf-management-model ( de balk in onze eigen ogen )  en zodra we anderen de maat gaan nemen heb ik getracht in dit blog daar de draak mee te steken.
Er is veel mogelijk om zelfkennis op te doen. Anderen de maat nemen mogen alleen "Heiligen "
En het mooie aan "Heiligen "is dat ze dat nooit zullen doen !

Stripboek in Dom San Gimignano 13e eeuw
De meeste mensen konden niet lezen of schrijven
Prachtige oplossing
Feedback gevraagd aan Willemijn. ( Zij is universitair geschoold ; waarschijnlijk vandaar  )
Ze gaf aan, dat ik nogal statusgevoelig over kwam. Ik vertelde haar dat ik 2 jaar medicijnen gestudeerd heb.
Ik was geen beste chirurg geworden. Ben meer van de grote lijnen. Een beetje gek om als ik bij een volgende operatie eerst de vorige patient open moet maken omdat ik een klemmetje kwijt ben.
Ik hoef niet steeds te vertellen, dat ik slim genoeg was om medicijnen te studeren. Mijn draakje is een minderwaardigheidscomplex dus.
Ik ben straatveger geweest in Den Haag/Schilderswijk. Prachtige tijd.  Ik assisteerde een man, die zichzelf Italiaans had geleerd en alles wist over de rijke cultuurgeschiedenis van Italie. Ik moest direct aan hem denken toen Willemijn mijn draak toesprak. De straatveger heeft maatschappelijk gezien weinig status. ( Volkomen onterecht overigens ) Maar hij is wel een man, zoals zij aangaf, die ik me na 40 jaar nog herinner.

Pelgrim zijn:

Ik lees in "Wandelen "van Frederic Gros over de cynici waaronder Diogenes.
Cynici zijn  "buiten"
Binnen prive  = het eigen gezin ; de bescherming van de muren; het privaat domein.
Binnen openbaar =  ambitie; reputatie; het najagen van erkenning ; je sociale identiteit.

Cynici zijn helemaal vrij van statuszoeker zijn. Ze drijven er juist de spot mee.  
De betekenis van het woord is " hond " . Ze zijn er trots op "hond " te zijn.
Je kan hen niet raken. 
Een pelgrim heb ik zelf ervaren proeft een klein beetje van de kwaliteit van de cynicus
( in de Diogenes betekenis van het woord )
Een ander voorbeeld is de nar. Denk aan King Lear ( Shakespeare) 
Ook de nar heeft uitgesproken "pelgrim" kwaliteiten.
Elke leider heeft behoefte aan een nar.
Veel entourage van de leider heeft namelijk een hoog slijmballen gehalte. 

Verder kreeg ik wat kritische noten over mijn "mindfucks " in dit blog.
Zelf zie ik het meer als berichten van een verre neef van Diogenes dan wel de nar van King Lear.
Pelgrim zijn ( = wandelen aan de rafelranden van de samenleving ) maakt dat mogelijk

De verrezen Christus
San Gimignano

"Ontwikkeling is niet afleren om te vallen, maar leren om weer op te staan "
De Christelijke scholingsweg vertelt dit verhaal. 
Vandaar de verrezen Christus. Bespot vernederd. en opgestaan uit de dood.
Ik vind het beeld van de opgestane Christus veel aansprekender dan het kruisbeeld.
Helemaal bloot zie je zelden. Vind ik wel mooi/ puur.

Museum Toscane
Bretonse schone met hoofddoek

Nog een metafoor van een mede-pelgrim :
" Wat gisteren was, dat was gisteren. Je bent al weer op weg naar je volgende pleisterplaats met nieuwe
ontmoetingen en kansen. Je bent in beweging. Je hoofd en je Levens-loop komen hierdoor ook in beweging. De goede hormonen worden aangemaakt. Je geniet. Moeilijke episodes uit je leven kunnen dankzij de beweging begrepen worden "

Er komt zeker een volgende reis. En die reis zal weer heel anders zijn.
Wie weet meer "Volledig"  Vol en ledig tegelijk.
Die reis kan echter niet gemaakt worden zonder deze reis.



Siena
Vandaag aangekomen in Siena.
( Morgen hele dag Siena met ook weer veel fresco's )
In het Academisch Ziekenhuis geweest vandaag.
Veel wachten. Leerzame ervaring
Gisteren ongelukkig gevallen op mijn hand.
Eerste reactie : einde reis.
Hand paars en blauw en 2 keer zo dik als normaal.
Foto's genomen. Niks gebroken.

2250 km in de benen. Nog 300 km te gaan.
Roma here I come ! 








No comments:

Post a Comment

Roma: "Het Mekka van mijn Jeugd " Laatste blog

Logica: Rome "Het Mekka van mijn jeugd." Het is me aardig gelukt om contact te maken met mijn Katholieke roots en vriend...